Interviewreeks; Hoe is het nu met…NAUTILUS Port Services? #2
Afgelopen jaar was bijzonder, niet alleen voor ons als PTA maar dit geldt voor de gehele cruise branche. Het faciliteren van aanlopen van zeecruise schepen doen wij niet alleen. In het seizoen is onze terminal een web waar vele leveranciers nauw samenwerken om alles in goede banen te leiden. Waar wij elkaar dagelijks zagen was dat afgelopen tijd toch echt anders, daarom deze interview reeks…’hoe gaat het nu met?
Interviewreeks; Hoe is het nu met…NAUTILUS Port Services? #2
Afgelopen jaar was bijzonder, niet alleen voor ons als PTA maar dit geldt voor de gehele cruise branche. Het faciliteren van aanlopen van zeecruise schepen doen wij niet alleen. In het seizoen is onze terminal een web waar vele leveranciers nauw samenwerken om alles in goede banen te leiden. Waar wij elkaar dagelijks zagen was dat afgelopen tijd toch echt anders, daarom deze interview reeks…’hoe gaat het nu met?
Vandaag vertelt Ron Meuldijk van NAUTILUS Port Services ons hoe zij het afgelopen jaar hebben beleefd. NAUTILUS Port Services houdt zich o.a. bezig met het agentschap voor zeecruise schepen en zien wij hen normaliter vaak bij PTA.
Als we terugdenken aan 2020 was er een duidelijk verschil in de vooruitzichten in de periode voor en na maart 16 maart 2020. Hoe zag het jaar 2020 er voor jullie uit in het pre-covid tijdperk? “De verwachtingen voor het cruise seizoen 2020 waren goed. NAUTILUS Port Services had wederom een jaar van groei in de cruisesector en bereidde zich voor op een jaar vol nieuwe activiteiten en uitbereiding van diensten”.
En toen werd er natuurlijk een hoop roet in de plannen gegooid, wat is de invloed van COVID – 19 op jullie jaar geweest? “Toen COVID-19 zijn intreden deed en de impact van deze pandemie duidelijk werd veranderde er van alles. Maandelijks veranderde de vaarschema’s en waren de cruiserederijen druk bezig met het nemen van maatregelen aan boord om een veilige omgeving te creëren voor de passagiers en bemanning. Normale scheepsbezoeken werden geannuleerd en wij kregen onverwachte scheepsaanlopen voor onderhoud (dokken), het ontschepen van bemanning en het innemen van brandstoffen en proviand. Doordat continue de maatregelen veranderen in Nederland en België waren wij in nauw contact met onze klanten. Ons advies en creatieve manier van oplossingen werd geapprecieerd. Wij hebben dit jaar duizenden bemanningsleden op een veilige manier begeleid naar huis, dit vergt veel improvisatie en energie van het NAUTILUS team maar de voldoening was groot als men veilig was thuisgekomen”.
Uitzonderlijke situaties zorgen ook vaak voor creativiteit. Zijn er dingen bij jullie veranderd? “Als agent waren wij voor de bemanning vaak de enige verbinding tussen schip en wal en ging de bemanning steeds vaker hun aankopen doen via webwinkels. Ons kantoor werd een drop-off point voor diverse webwinkels en wij zorgden dan dat al deze bestelling aan boord werden geleverd.De samenwerking met ambassades was goed. Er werden regelmatig chartervluchten geboekt om bemanning naar huis te vliegen, in enkele gevallen waren er geen chartervluchten en moest men met de beperkte lijnvluchten naar huis. In dergelijke situaties moest men vaak overstappen op een ander vliegtuig in een ander land en waar dan weer andere regels golden. Het NAUTILUS team was dan vaak in contact met de lokale ambassade of consulaat van de nationaliteit van desbetreffend bemanningslid om deze overstap vlekkeloos te laten verlopen. Helaas moesten wij als NAUTILUS ook regelmatig ondersteuning regelen voor bemanning met psychiatrische problemen”.
Hoe ziet het aankomende jaar voor jullie eruit? “Wij zijn hoopvol gezind en willen niets liever dan een normaal cruiseseizoen. Zoals een ieder zijn wij afhankelijk van de ontwikkelingen van het COVID-19 virus en handelen wij naar de behoefte van de cruise maatschappijen. Op verzoek van sommige van onze cruiseklanten ontwikkelen wij andere diensten en hopen deze het aankomende jaar te kunnen uitrollen”.
Als je iets positiefs moest halen uit de afgelopen periode, wat is dat dan? “De intense samenwerking met havenautoriteiten, immigratiediensten, ambassades, GGD, terminals en onze toeleveranciers hebben wij bij NAUTILUS als zeer positief ervaren. Iedereen wilde iets extra’s doen en kwamen vaak met creatieve oplossingen. Eén van de vele voorbeelden is het transport wat wij hebben moeten regelen voor bemanning en waarbij 15 bussen in kolonne naar Schiphol reden. Dit was dankzij de vlekkeloze samenwerking van alle partijen een succesvolle operatie. Een ander voorbeeld is de flexibiliteit en nauwe samenwerking met het gezondheidscentrum voor de nodige PCR testen. De terugkoppeling was snel en effectief”.